Ferda hadde funnet frem campingstolene og inviterte til det gode «campingliv» da vi besøkte dem for et inspirerende frokostmøte torsdag. Ferda var en av tre finalister til Årets Markedsfører i Aust-Agder 2017 og Kåre Johan Røinås og Per Vie delte flere av sine tanker om hva som har gjort at de har lykkes i et konkurransepreget marked.

Mange kjenner kanskje Ferda Grimstad som tidligere Sørlandets caravansenter, opprettet i 1984. Bedriften gikk gjennom ulike prosesser, men i 2016 var Ferda et faktum, med 10 ulike lokasjoner i Norge. Navnet «Ferda» var et viktig valg som symboliserer reise – være på ferd et sted – som understreker at bedriften forstår hva de selger; Det er ikke bare en bobil eller campingvogn, men en opplevelse.

Kåre fortalte hvordan de segmenterer sine kunder og bruker verktøy som Hubspot for å kartlegge kundens kjøpsreise og trafikk på ulike plattformer. Chatboot er et viktig verktøy her. Dette skaper stor innsikt i kundens bevegelser, og systemet generer blant annet en «leadsscore» basert på hvilke nettsider kunden besøker. Basert på dette innleder salgsteamet samtaler med kunder på nett og avtaler møter, eller bistår med mer informasjon. Kåre er nøye med å understreke at de ikke skal nå ut til alle – men bruke informasjonen de samler inn til å nå de «riktige» kundene som kan gi leads og til slutt salg.  Skreddersøm, inspirasjon og kunnskap er informasjon de legger vekt på når de skal nå ut til sine kunder.

Innhold på nettsider, sosiale medier osv. er svært viktig for å fange inn kunder og genere leads. Ferdas erfaring er at innholdet må være interessant, og det må være en kombinasjon av tips, triks, reiseruter osv. Resultatet ble da en kombinasjon av nettside og blogg, der nettsiden representerer fakta og bloggen er en mer emosjonell verdikanal. Siden 2015 har Per Vie samarbeidet med Ferda om nettopp dette i bloggen «Campingglede».

«Blogg er den beste måten å få folk til å snakke om bedriften din på» er utgangspunktet Vie arbeider ut fra. Han deler blant annet videoer fra sine egne campingreiser rundt i hele Europa, opplevelser og severdigheter på veien. De henter også inn eksperter som deler tips om service på utstyr, aktuelle lovendringer og mye mer. Det er viktig at bloggen har innhold som skaper trafikk, den er med og bygger tillit og troverdighet hos målgruppen. Bloggen gir mulighet for konverteringer: Gå fra leads til kunde til ambassadør. Målet er å skape langsiktige relasjoner som får kunden til å velge Ferda igjen og igjen.

Gjennomsnittlig har Ferda 4,5 blogginnlegg i måneden. Bloggen deles i sosiale medier og kombineres med søkeord i Google osv.  Tilsammen utgjør bloggen en verdibank for de som er interessert i camping og campinglivet – hvor de aktivt bruker f.eks. reiseruter eller tips om vinterlagring av bobil i sin egen bobilhverdag. At Ferda lykkes med sin relasjonsbygging vises på besøkstall og ikke minst økt salg av bobil og caravan gjennom flere år. Dette må jo kalles en suksess!