Årets Markedsfører er årets høydepunkt hvor vi hedrer gode, lokale initiativ og godt markedsmessig håndverk. Arrangementet gikk av stabelen 12. mai i Eurekabygget (VitenBiten og Eureka kompetanse) i Arendal, og i år hadde vi tre spennende presentasjoner, fra tre gode kandidater i vente. Når deltakerne hadde inntatt en god frokost var vi klare for å innta salen og kandidatenes presentasjoner.
Dagen og finalistene ble presentert av Eivind Håverstad og Kristin Maria Huseby fra juryen.
Først ut var Kathinka Stubergh fra Canvas Hove, som livlig forklarte om deres kontinuerligere arbeid med å skape en destinasjon, en opplevelse og hvordan man brukte aktive bilder i sin kommunikasjon. Resultatene hadde ikke latt vente på seg, og med økt omsetning de siste 3 årene, viste de at arbeidet om å skape noe annerledes var bærekraftig. Vi fikk innblikk i de forskjellige delene av driften og hvilke resultater de hadde fått ved å være tro mot konseptet.
Årets andre finalist var Arendal Fossekompani, representert av Arne Roger Janse. Deres utgangspunkt er annerledes enn Canvas Hove, her bygger de videre på over 100 år gamle tradisjoner, et veldrevet selskap og som hadde en bærekrafts visjon lenge før begrepet ble innført. Arne Roger tok oss på en rundtur i konsernets mange avdelinger og illustrerte hvor viktig selskapet er for lokalmiljøet. De siste årene har de også engasjert seg i nye prosjekter, som Bryggebyen, Løkholmen badepark og ikke minst Kanalselskapet. Det var imponerende å se hvor omfattende selskapet er bygget opp og hvordan de hele tiden jobber for å være gode og attraktive eiere i sine selskaper.
Sist ut var en følelses ladet presentasjon fra Kanalselskapet ved Haagen Poppe. Nå har alt av konserntanker byttet ut med maleri og visjoner. Visjoner om hva Arendal kan bli og hvordan vi skal komme dit. Konkrete planer og tegninger, som fort kan bli realitet i nær fremtid. Kanalselskapet har jobbet i mange år, og delt sine «kamper» inn i forskjellige markedsplaner, som de tilpasser fortløpende. Haagen utstråler energi og lidenskap og gir prosjektet et ansikt inn mot en viktig avgjørelse i bystyret. Det store spørsmålet er, blir det kanaler eller ikke.
Svaret vet vi fremdeles ikke, men vi fikk svaret på hvem som ble kåret til Årets Markedsfører 2021. Juryens avgjørelse ble presentert av jurymedlem Fredrik Opheim. Etter mange runder og gode diskusjoner hadde de falt ned på et resultat. Årets Markedsfører ble, Arendals Fossekompani, akkompagnert av konfetti og klapp fra salen. En verdig vinner med stort hjerte for Arendal, Sørlandet og merkevarebygging.
Vi gratulerer vinneren, alle finalistene og takker for gode presentasjoner.
Foto: Mona Hauglid Foto