Heispitch kan være et ukjent begrep for mange. På frokostmøtet torsdag morgen 27. april tok kommunikasjonsrådgiver Peder Tellefsdal i Innoventi oss igjennom en inspirerende innføring av konseptet, hvor du på tiden av en heistur (30 sekunder) skal kunne presentere deg og din kompetanse på en inspirerende måte.
Peder forteller livlig om de mange fallgruvene en «typisk sørlending» går i når vi skal presentere oss selv. Vi er redde for å skryte og at vi skal fremstå som selvgode. Han presiserer at de fleste underkommuniserer hvor flinke de er og hva de har oppnådd. Det er ikke skryt å fremheve ting du har brukt lang tid og lagt ned mye arbeid i å bli god på.
Peder gir oss konkrete eksempler på hvor liten endring som skal til for å gjøre et stort inntrykk. Med et par videosnutter tydeliggjør han hvordan man med enkle grep kan fremstå med tyngde og utstråling fremfor usikkerhet. Forandringen var enorm og inntrykket formidabelt.
I løpet av frokostmøte fikk deltakerne også prøve seg på en workshop, hvor målet var å skrive sin egne perfekte heispitch og utfordre de andre deltakerne rundt bordet til å stille kritiske spørsmål til seg selv. Øvelsen var morsom, lærerik og ikke minst, langt vanskeligere enn man skulle tro. Bare prøv hjemme selv.
De i underkant av 40 oppmøtte kunne i tillegg til et godt foredrag også nyte en god frokost fra Tyholmen Kolonial, fersk kaffe og ikke minst utveksle erfaringer med andre deltakere. Praten gikk lett innen mange temaer og nye kontakter ble knyttet. Med ny skarp kompetanse tror vi salgssamtalene vil flyte lett i tiden som kommer. Vi takker for oppmøte.
Ønsker du å delta på Markedsforeningens frokostmøter eller andre fagarrangement, er du hjertelig velkommen til å se vår aktivitetskalender eller komme med innspill til temaer du ønsker mer av.
Foto: Mona Hauglid Foto