ÅRETS NOMINERTE

Agderposten møtte sterk konkurranse og de øvrige nominerte til prisen var Sparebanken Sør og Arendalsuka.

Juryens begrunnelse for nominasjonen:

Sparebanken Sør
Sparebanken Sør har vært landsdelens sparebank siden 1825. I 2013 gjennomført banken sin største digitale satsing gjennom tidene. Nye nettsider, nytt design i nettbank og ny mobilbank krevde nye tanker. I satsingen lå det et bevisst ønske om å gå fra informasjon til kommunikasjon. Banken har hatt et massivt og forbilledlig fokus på Content Marketing, sosiale medier og en bevisst søkeordstrategi for økt digital synlighet; alt hensyntatt gjennom målinger og effekt.

Arendalsuka
På to år har Arendal etablert seg som årets viktigste møteplass mellom ledere i politikk og næringsliv, media og befolkningen i og rundt Arendal. Med nærmere 300 arrangementer, 50.000 besøkende og 1.700 presseoppslag overgikk arrangementet i 2013 alle forventninger. Gjennom målrettet og systematisk kommunikasjonsarbeid har Arendal på kort tid rukket å bli en sentral og viktig aktør i norsk samfunnsdebatt.

 

ÅRETS JURY

Tone Pernille Sivertsen, André Pedersen, Terje Gruth-Johnsen, Elisabeth Stubø, Fred Arthur Asdal og Tore Jonssen.

 

ÅRETS MARKEDSFØRER 2013: AGDERPOSTEN

Juryens begrunnelse:
Agderposten har tatt vesentlige strategiske grep for å tilpasse seg et stadig mer digitalisert brukermønster hos leserne. Vinteren 2013 bestemte Agderposten seg for å lansere en ny abonnementsmodell der alt innhold fra avishuset publiseres i alle kanaler, på papir, PC/Mac, mobil, lesebrett og eAvis.

Kommunikasjonsmålet har vært å markedsføre et ”glad-budskap” om at nå får abonnentene mer innhold på alle plattformer uten å betale mer. De har lyktes . En gjennomtenkt og helhetlig markeds- og kommunikasjonsstrategi, og ikke minst riktig bruk av digital markedsføring, har ført til resultater langt over avisens egne forventninger.

Gjennom strategisk og operativ kommunikasjon har Agderposten vist at det er at det på kort tid er mulig å endre folks vaner og flytte store kundemasser over til digitale tjenester.

Kommunikasjonskonseptet »Agderposten – Vi er der du bor» er det viktigste strategiske grepet siden Agderposten gikk over til morgenavis i 1947.

ViVi gratulerer Agderposten med tittelen Årets markedsfører 2013!

 

HEDERLIG OMTALE: DEN LILLE DYREHAGE OG HENRIKSEN SNEKKERI

Juryens begrunnelser:

Den Lille Dyrehage
I løpet av drøye tre år harDen Lille Dyrehagen på Brokelandsheia  blitt stor. Gjennom en sommerkampanje tok de i 2013 opp kampen med sin enda større konkurrent i Kristiansand. Kampanjen la vekt på fordelen med å være liten og satte seg som mål å tiltrekke seg utvalgte målgrupper. Gjennom et revidert identitetsdesign, kostnadseffektivt profileringsmateriell og en rekke markedsføringstiltak, både i parken, på sosiale medier og print, samt mye redaksjonell omtale i ulike medier har Den Lille Dyrehagen gjort et solid stykke kommunikasjonsarbeid for å knytte til seg de utvalgte målgruppene i forkant av neste års virkelig store happening; åpningen av regnskogen.

Henriksen Snekkeri
Etter 25 år i bransjen har Henriksen Snekkeri de to siste årene gjennomgått en fullstendig transformasjon. Gjennom en ny markedsstrategi og bevisst markedskommunikasjon har Henriksen Snekkeri gått fra å være en underleverandør til fremstå som en designfabrikk. Et strategisk navnebytte, ny visuell profil, samarbeid med Kunsthøgskolen og en rekke kommunikative tiltak har gjort ”underdogen” fra Stoa til en nasjonal aktør. Resultatene har ikke latt vente på seg. I 2013 leverer Henriksen Snekkeri tidenes omsetning og tidenes resultat, og de går inn i 2014 med tidenes største ordrereserve.