ÅRETS NOMINERTE

Jakt & Friluft
Jakt & Friluft var i knestående var dermed tvunget til å ta betydelige grep. Gjennom 2014 har de tatt vesentlige grep innen markedskommunikasjonen, noe som har gitt oppsiktsvekkende resultater. Treffsikre aktiviteter og kampanjer, med vekt på sosiale medier, har ført til at Jakt & Friluft på Stoa i dag er faghandel nummer én i markedet og ført til at jaktogfriluft.no er landets største faghandel på nett når det gjelder våpen og utstyr til jegere og friluftsfolk.

Canal Street
Musikkfestivaler kommer og går, men Canal Street består. I nesten 20 år har festivalen på magisk vis klart seg. I 2014 har de fornyet seg og utarbeidet en merkeplattform og ny markedsposisjon for festivalen. Canal Street har som følge av dette utviklet nytt markedsmateriell som kommuniserer festivalens nye posisjon. Videre har Canal Street også dyrket en viktig målgruppe, ved å åpne opp for en betydelig synliggjøring av sponsorene sine.

Arendalsuka
På tre år har Arendal etablert seg som årets viktigste møteplass mellom ledere i politikk og næringsliv, media og befolkningen i og rundt Arendal. Med nærmere 300 arrangementer, 50.000 besøkende og 1.700 presseoppslag overgikk arrangementet i 2014 alle forventninger. Gjennom målrettet og systematisk kommunikasjonsarbeid har Arendal på kort tid rukket å bli en sentral og viktig aktør i norsk samfunnsdebatt.

 

ÅRETS JURY



ÅRETS MARKEDSFØRER 2014: JAKT & FRILUFT

Juryens begrunnelse:

Jakt & Friluft gikk inn i et utrygt marked i begynnelsen av 2014. Flere konkurrenter gikk konkurs eller valgte å legge ned satsingen på jakt og våpen.

Jakt & Friluft måtte bruke ressursene smartere enn tidligere. De valgte å legge vekt på verdier som kompetanse, trygghet og veiledning, hovedsakelig formidlet gjennom nett og sosiale medier.

Satsingen har gitt en formidabel vekst i antall følgere i sosiale medier:

  • Nettrafikken økte fra 700.000 til 1.050.000 besøkende
  • Antall følgere vokste fra 11.000 til 36.000 i løpet av året
  • Antallet aktive e-postadresser har vokst med 300 prosent

Den mest leste og diskuterte saken i 2014 ble lest av 135.000 mennesker på Facebook. I tillegg har de redaksjonelle sakene ved en rekke anledninger også blitt omtalt i tradisjonelle medier som VG, Dagbladet, TV2 og NRK.

Jakt & Friluft er innenfor bransjen i dag den aller største aktøren i sosiale medier i Norge – og én av de aller største i Europa. Omsetningen på de digitale plattformene har økt fra 4 millioner i 2013 til 14 millioner kroner i 2014.

Og ja, også butikken i Arendal går mot et særdeles godt år, kanskje tidenes beste.

Vi gratulerer Jakt & Friluft som vinnere av Årets Markedsfører 2014!

 

HEDERLIG OMTALE 2014: ARENDAL BIBLIOTEK OG BYLØFT 2014

Juryens begrunnelser:

Arendal bibliotek
Arendal bibliotek er Aust-Agders mest besøkte kulturinstitusjon. Men: Hva er et bibliotek? De nye medievanene våre truer papirboka, til fordel for nettbrett, Netflix, og blogger. Arendal bibliotek har ikke gitt opp kampen. Gjennom 2014 har de utfordret den tradisjonelle oppfatningen av hva et bibliotek skal være – og for hvem. VM i FIFA, fantasy-treff, Manga, speed dating, samarbeid med politi og brannvesen, samt reisebibliotek. Og – de ligger på topp i utlån av e-bøker!

Arendal bibliotek er en verdig vinner av Hederlig omtale.

Byløft 2014
Gjennom en strategisk satsing har stedsutviklingsprosjektet Byløft 2014 satset på å engasjere i og rundt Tvedestrand. Byløft 2014 har bevisst utfordret byens borgere om byens muligheter og potensial. Satsingen har ført til en rekke konkrete prosjekter og markedstiltak, herunder Made on Sandøya, SANS for Tvedestrand, bybåt, badepark, folkemøter, løypekart med QR-koder, gateløp, film, designkokker, arkitekter, fellesdans og innslag på TV2.

Byløft 2014 har ført til en betydelig oppmerksomhet som har brakt en ny vitalitet og synlighet til byen og er med dette vinner av Hederlig omtale.