Til prisen «Årets Markedsfører i Aust-Agder 2018» var det to finalister; ØIF Arendal og Sharebox. 


ØIF Arendal
Juryens begrunnelse:
ØIF Arendal har lang fartstid i norsk herrehåndball, og er nå solid plassert i eliteserien. Men ambisjonene stopper ikke der. ØIF Arendals mål er å spille i Champions league hele året.

For å nå så høye mål må det gjøres mye også utenom det rent sportslige. ØIF Arendal forstår og jobber systematisk med at produktet deres er tanker og følelser. De har derfor lagt opp en klar strategi der merkevarebygging står sentralt. Det er ikke håndballen alene det fokuseres på i merkevarebyggingen, men også det som skjer utenfor banen. Ett av tiltakene har bestått av å lage egne konsepter for å gi sponsorene merverdi gjennom nettverk og kompetansedeling.

For publikum er hjemmekamp selve produktet. Hjemmekampene markedsføres tungt i både egne og kjøpte kanaler, og Sør Arena farges i rødt og sort. Hver kamp skal være verdens beste kamp å oppleve.

ØIF har ved hjelp av merkevarebygging og markedsføring i 2018 snudd en fallende publikumstrend, og er på god vei mot å nå sine mål.


Sharebox
Juryens begrunnelse:
Sharebox så et problem de fleste kjenner på en eller annen gang når noe skal overleveres fra en person til en annen og man ikke er fysisk til stedet på samme tidspunkt - og lagde en løsning. Sharebox har utmerket seg med sin svært vitenskapelige, målrettede markedsføring av produktet sitt. Det arbeides kirurgisk med målrettet kommunikasjon mot definerte segmenter og målgrupper. Sharebox har hatt en imponerende vekst på svært kort tid som et resultat av at de blant annet gjennom sin markedsføring klarer å engasjere de rette samarbeidspartnerne: Kiosker ser nytte av mersalg ved å få flere mennesker inn i lokalet, utleiere får merverdi i form av å kunne tilby en sikker overlevering av verdisaker som nøkler eller annet det måtte være behov for.

Sharebox imponerte særlig juryen med hvordan deres kreative og aktive bruk av content marketing rundt et tilsynelatende marginalt produkt, drar inn konverteringer og konkret salg i form av antall utleide bokser som resultat.

 

ÅRETS MARKEDSFØRER I AUST-AGDER 2018: ØIF ARENDAL

Det finnes eksempler innen markedsføringsfaget på at tilfeldighetene har bidratt til at en kampanje har blitt en suksess. Denne vinneren er et eksempel på det motsatte.

Her er det ingen tilfeldigheter – suksessen er et tydelig resultat av et langsiktig, omfattende, målrettet, strategisk arbeid. En strategi som høster resultater både på og utenfor banen.

Vi gratulerer ØIF Arendal med tittelen Årets markedsfører 2018!

 

I tillegg til hovedprisen ble det delt ut «Hederlig omtale» til to kandidater.

HEDERLIG OMTALE: MORGENFUGL OG HARALD FJELDAL KUNSTKOLONIAL
Juryens begrunnelse:
Markedsføring handler om å forstå kundenes behov og tilby produkter og tjenester som møter behovene på en måte som skiller seg fra konkurrerende tilbud. Det gjør man gjennom å kommunisere med potensielle kunder, gi produktene eller bedriften en tilleggsverdi og påvirke kundenes adferd slik at de velger deg. I dagens fragmenterte medielandskap med et stort antall kanaler og velge mellom, er dette en krevende jobb for både store, mellomstore og små bedrifter. Ikke bare skal man nå ut til kundene, man skal også være unik og kommunisere slik at man blir husket.

Siden alle mennesker er unike – hva er vel da bedre enn å bruke mennesket som utgangspunkt i markedsføringen? Vi ønsker å gi en hederlig omtale til to aktører som virkelig byr på seg selv. Gjennom sosiale medier følger vi deres hverdag og blir kjent med produktene, butikken og ikke minst menneskene. Vi er med på bedriftens reise, på produktutviklingen, på nylanseringer, på ferier, på gøye dager og på mindre gøye dager. På den måten får vi et nært og troverdig forhold til bedriftene. Dette er gode eksempler på at man kan bygge merkevaren sin og posisjonere seg som et unikt tilbud med relativt små markedsmidler dersom man er kreativ og byr på seg selv. Gratulerer til Trine Omholt i Morgenfugl og Trine Wilhelmine Rønnevig i Harald Fjeldal Kunstkolonial.

 

ÅRETS JURY

Ståle Almenning – Innoventi (juryleder), Tone Pernille Sivertsen – Wannado, Birgit Fostervold – Asplan Viak, Elisabeth Asser – Sparebanken Sør, Jan Kristian Benestad – Igland Garasjen og Espen Skalleberg – Cubus, AMFI Arendal.