Prisen ble delt ut under inspirasjonsseminaret Suksess Smitter i Arendal Kulturhus, torsdag 13. februar 2020. Premien bestod av heder, ære, diplom og en annonsepakke i Agderpostens kanaler til en verdi av 70 000 kroner. I tillegg til hovedprisen ble det delt ut «Hederlig omtale» til to kandidater.
Juryen har spesielt sett etter hva som var utfordringen, hvilke tiltak som har blitt gjort, og hvilke resultater markedsføringen har gitt. Det var mange nominerte og kvalifiserte kandidater. Konkurransen var sylskarp, men juryen samlet seg til slutt rundt tre finalister:
Lucky Frisør, for personlig historiefortelling som har fått gjennomslag i sosiale kanaler og fortjente medier, og gitt frisørkjeden vekst i et presset marked.
Trimtex, for total rebranding av merkevaren sin, med utstrakt bruk av ambassadører og sosiale kanaler.
Bryggebyen, for helhetlig merkevarebygging og markedsføring i transformasjonen av et gammelt industriområde til hele Arendals nye bydel.
ÅRETS MARKEDSFØRER 2019: TRIMTEX
Juryens begrunnelse
Vinner av Årets Markedsfører i Aust-Agder 2019 befinner seg i en krevende bransje som er i kontinuerlig endring. Vinneren har tatt grep, og har utviklet en ny merkevarestrategi som har blitt godt forankret internt i familiebedriften.
Merkevarestrategien er gjort synlig synlig gjennom en total rebranding med nytt uttrykk og kommunikasjon i samtlige annonseflater, ny nettside, Google my Business, LinkedIn, Facebook og Instagram. Markedstiltakene er styrt av en intern merkevare- og markedsavdeling, og utnytter digitale muligheter effektivt. Satsing på sponsorater og nøye utvalgte ambassadører, har gitt merkevaren god eksponering i media, og har gått rett hjem hos kvalitetsbevisste kunder.
Resultatet er en stor positiv utvikling i omsetning. I 2019 nådde merkevaren en ny «all time high» med en solid salgsøkning på 8% fra året før.
Vi gratulerer lillesandsbedriften Trimtex med tittelen Årets Markedsfører 2019!
HEDERLIG OMTALE: NÆRINGSPODDEN fra Sparebanken Sør og SPORNESFESTIVALEN
Juryens begrunnelser:
Næringspodden (Sparebanken Sør)
Den ene mottageren av hederlig omtale har valgt å bygge merkevaren sin gjennom å heie på andre. Podcastformatet gir tid til lange og gode samtaler, slik at publikum blir bedre kjent med, og blir inspirert av, folk i næringslivet fra hele Sørlandet.
Vi gratulerer Næringspodden fra Sparebanken Sør med Hederlig omtale 2019!
Spornesfestivalen
Den andre hederlige omtalen går til et arrangement med en imponerende stigningskurve. En lekker visuell profil og selvgjort digital markedsføring, har bidratt til å skape en populær liten merkevare, med stadig høyere publikumstall.
Vi gratulerer Spornesfestivalen med Hederlig omtale 2019!
ÅRETS JURY
Tone Pernille Sivertsen – Wannado (juryleder), Atle Woxholt – Clarion Hotel Tyholmen, Ståle Almenning – Innoventi, Birgit Fostervold – Asplan Viak, Elisabeth Asser – Sparebanken Sør, Jan Kristian Benestad – Igland Garasjen og Espen Skalleberg – Cubus, ALTI Arendal.
FOTO Tonje Jakobsen